Webbutvecklarna Allt om att utveckla webbplatser

Satsa på mobilanpassad webbutik

Ska man ge sig ut på marknaden för e-handel gäller det nuförtiden att man har en mobilanpassad hemsida. Många väljer nu nämligen att göra sina köp i mobilen.

2467783-on-line-shopping

Fler och fler företag inom detaljhandeln satsar på nätet och öppnar sina butiker online. Detta är framförallt för att mer publik finns på nätet och de flesta svenskar någon gång handlar på nätet. Detta har lett till ett enormt uppsving för näthandeln och för varje år så ökar omsättningen av varor köpta online. Men det är inte längre bara via datorn som vi klickar hem våra varor. Det har nämligen blivit oerhört populärt att göra det med mobilen istället.

Mobilköpen ökar snabbt

I Svd Näringsliv kan man läsa att nätköpen via mobilen ökar i väldigt snabb takt. Hos en av de största aktörerna på marknaden för e-handel stod mobilköpen i mitten på 2014 för en femtedel av affärerna. Det är bara under det senaste året som den här ökningen har skett och mellan hösten 2013 och 2014 ökade köpen från mobiler med 10 procent. Om man räknar surfplattor som en mobil enhet står dessa nu för en tredjedel av de nätaffärer som görs. På grund av att fler använder mobilen är det viktigt för nätföretagen att ha hemsidor som är mobilanpassade med så kallad responsiv design. Detta innebär att sajten ser bra ut oavsett vilken enhet den öppnas på. Experter säger dock att företagen är långt ifrån att ha helt mobilanpassade hemsidor. Exempelvis har många inte anpassat mobilsidan efter att man inte vill klicka lika många gånger i mobilen som man utan problem kan på datorn. På grund av detta tipsar de som är bra på e-handel om att man bör tänka mobilt redan från början om man startar en e-shop nu. Några andra tips som ges till de som ska starta en webbutik är:

  • Att man håller koll på annonseringskostnaderna. När man räknat ut hur stort kostnadsutrymme man har för varje försäljning, vet man även hur mycket pengar man kan avsätta till annonsering.
  • Att man erbjuder flertalet betalningssätt. De svenska konsumenterna förväntar sig att man ska kunna betala både med kort och via faktura. Ju fler betalningssätt man kan erbjuda, desto bättre är det för försäljningen.